Sjećate li se kada ste prvi puta gledali “Yu-Gi-Oh! GX” i čuli da se radnja odvija u mjestu zvanom Akademiji Dvoboja? Cijela jedna akademska zajednica usred ničega koja ljude podučava kartaškoj igri. Prva reakcija onih skeptika bila je najvjerojatnije upiranje prstom i smijanje ili plakanje na ovu ideju jer, kolikogod da se to čini nevjerojatnim dostignućem u svijetu u kojem će ratovi i sukobi zamijeniti dvoboji kartama, u realnom svjetlu takvo što je jednostavno smiješno. Što se publike ticalo, pojam cijele jedne akademije koja je posvećena samo podučavanjem pravila igre skupini adolescenata bio je pucanj nadaleko, jer u realnom svjetlu sve što zapravo trebate napraviti jest proučiti pravilnik i već ste spremni igrati.
Međutim, jedan drugi događaj dokazao je da to zapravo nije slučaj, i da bi mnogim igračima zapravo dobro došlo par lekcija u Akademiji prije nego li im se da dopuštenje za igranje dvoboja. Taj događaj bio je stvaranje stranice imenom Dueling Network, stranica koja igačima daje neograničen pristup svim kartama koje postoje i igranje s drugim igračima širom svijeta. Problem je bio u tome što stranicu ne podržava nikakva vrsta kompjuterskog programa i sve poteze u igri, od izvlačenja karata do slanja karata na Groblje, igrači moraju izvesti ručno. Problem je uslijedio upravo zbog toga što su svi korisnici te stranice mislili da znaju što rade, dok su zapravo odigravali stvari kako je njima odgovaralo.
Možda nije točno za reći da ne znaju igrati, nego bih radje koristio rečenicu “ne znaju što igraju”. Ako s igrom tek započinjete i pravila su vam nova, onda su greške samo prirodna pojava, nitko nije savršen. Međutim, ako tvrdite da Yu-Gi-Oh! igrate već neko vrijeme, a da ste svo to vrijeme igrali prema izmišljenim ili nepostojećim pravilima, ili što je još gore, igrali kao i likovi u seriji, onda to više nije u redu. Pogrdan naziv za takve igrače, i čisto se nadam da tu riječ više neću morati spominjati, jest “noob”, i najveći dio takvih igrača zapravo su rezultat miskoncepcija i krivih interpretacija pravila ili nesposobnosti igrača da protumače kompliciranije situacije, a sve to zapravo zbog toga što ljudi nisu detaljnije proučili pravila.
Igra je komplicirana, tu nema rasprave, ali pogreške su pogreške.
Sam broj takvih igrača i broj takvih greški su iskreno zabrinjavajuće, stoga je tema ovog članaka posvećena Top 10 Najučestalijim Zabluda U Dvobojima. Tako da ćemo danas pokriti najučestalije zablude i greške koje su rezultat krivog shvaćanja pravila. Postoji lagan šansa da ste i Vi napravili barem jednu od ovih grešaka tokom svoje karijere. Ja znam da ja jesam. To nije ništa sramotno ako se desilo samo jedamput, ali ipak malo pogledajte na to što se smije a što se ne smije, tako da za sve vjeke vjekova možemo zapamtiti.
10. Aktivacija Zamki
Nećete vjerovati, ali i dalje postoje igrači koji zapravo nemaju pojma kako i kada se karte Zamke mogu koristiti. Takve slučajeve tek morate vidjeti da biste vjerovali, tako da se dogodi da neuki igrači Zamke odigraju direktno iz ruke, tokom onog poteza u kojem su postavljene, neki čak Zamke aktiviraju iz ruke tokom protivničkog poteza!
Da sumiramo pravilo koje je na snazi: Zamke se moraju prvo postaviti na teren, licem prema dolje, prije nego li se mogu aktivirati, i ne mogu biti aktivirane u istom krugu u kojem su postavljene.
Naravno, postoje iznimke, a te iznimke su one u kojima efekt karte nalaže nešto drugo. Primjerice, tekst karte “Deta Vrana – Antiobrat” govori kako se, pod određenim uvjetima, ta Zamka može aktivirati izravno iz ruke.
Još jedan primjer jest aktivacija efekta u Groblju, na primjer “Sigurnosni Orb” koji ima sekundarni efekt koji se aktivira kada je karta uništena. Recimo da ste tu kartu postavili licem nadolje u svom potezu, a vaš protivnik tu kartu nekako uništi svojim efektom. “Sigurnosni Orb” kao Zamku ne možete preokrenuti i aktivirati kao odgovor na taj efekt jer ste kartu u istom potezu postavili, ali ovaj drugi efekt koji se aktivira kada je karta uništena se može iskoristiti.
Kao posebnu rubriku ovo temi napomenut ćemo slučaj preokretanja Zamke naopako dok je ona i dalje na terenu. Glavni primjer za to jest “Strašilo Starog Željeza”, čiji efekt navodi da se karta nakon aktivacije može opet postaviti naopako umjesto da ju se pošalje na Groblje. Međutim, ono što neki igrači krivo shvate, i kao rezultat toga tu kartu zloupotrebljavaju, jest to da misle da na taj način mogu negirati napade neograničen broj puta, jer će nakon svake aktivacije Strašilo opet biti spremno postavljeno, pa ga opet mogu koristiti. Ali ono što neočekivano veliki broj igrača ne može shvatiti jest da taj trik vrijedi samo jedamput. To ne piše nigdje na karti zato što se princip bazira na pravilima: nakon što ste prvi puta aktivirali Strašilo Starog Željeza, i opet ga postavili, više se ne može nakon toga aktivirati jer ste tehnički gledano tu kartu postavili licem nadolje u jedno te istom krugu.
Kao još jednu iznimku napomenut ću da ista stvar ne djeluje na istom principu kod karte kao što je “Kvar”. Kvar jest Zamka koja može negirati aktivaciju druge zamke i opet ju postaviti naopako. U tom slučaju ta ista karta koja je preokrenuta se može opet aktivirati u istom potezu, jer tehnički gledano sama aktivacija karte je bila negirana, pa prema tome to je isto kao da nije ni bila postavljena. Da li se onda isplati imati Kvar u špilu zavisi, jer većina Zamki se može aktivirati samo u određenim uvjetima na određeni stimulus, koji se ne mogu naći dalje u istom Lancu ili istom potezu.
No sve u svemu, Zamke se definitivno i apsolutno moraju prvo igrati naopako, i ne mogu se aktivirati tijekom tog istog poteza.
9. Tajming Aktivacije Efekta
Tajming je jako učestali izvor svađe među igračima, pogotovo početnicima, koji samo zato što su pročitali sav tekst na svojim kartama misle da ga mogu koristiti kako im to odgovara. Primjeri ove zablude uključuju sljedeće: aktivacija Normalne Čini tokom Borbene Faze, aktivacija efekta čudovišta tokom Borbene Faze ili tokom protivničkog poteza, i kao posebni slučaj ističemo aktivaciju Flip efekta.
Započnimo s čudovištima. Najveći broj efekata čudovišta ne napominje točnu fazu kada se smiju aktivirati, zbog čega amterski igrači ponekad zaključe da to znači da se efekt može aktivirati bilo kada. Uzmimo kao primjer “Naoružanog Zmaja LV5” i “LV7”. Njihov tekst ne spominje nikakvo ograničenje na to kada se smije aktivirati, ali to nije zato što im je vremenski raspon neoganičen, već zato što je određen po defaultu. U pravilu, najveći broj efekata čudovišta može se koristiti samo tijekom Glavne Faze poteza, tj. Main phase 1 i Main phase 2. To je i inače faza kada se efekti mogu najčešće koristiti, osim ako tekst ne tvrdi drugačije.
Po pravilu, efekti se mogu odigrati samo tijekom Glavne faze, i to vlastitog poteza, ali može se logički zaključiti kada to nije slučaj. Primjerice, ako neko čudovište ima neki efekt koji se aktivira kada protivnik napada, onda se sto posto ne može aktivirati tijekom vlastitog poteza jer se protivnički napadi odvijaju isključivo tijekom protivničkog poteza. Tako da tekst ne mora govoriti “tokom protivničkog poteza” ako se određeni uvijet za aktivaciju može javiti samo onda.
Ako karta pak kaže “tijekom bilo čijeg poteza”, onda je značenje još proširenije, jer je onda riječ o Hitrom efektu, a Hitri efekti su onaj tip efekta koji se mogu aktivirati tokom bilo čijeg poteza, tijekom bilo koje faze, uključivši Borbenu fazu i fazu Čekanja. Sve u svemu, karte valja znat čitati.
Flip efekti su malo više zeznuti i jako često igrači ne shvaćaju kada se točno odvijaju, što ima veliku ulogu ako su prisutni efekti koji negiraju druge efekte na terenu ili u Groblju, ili ako je značano da li će čudovište s Flip efektom ostati na terenu ili ne. Uzmimo za primjer “Mozgokradicu”. Ova karta ima Flip efekt koji joj omogućava da se opremi na tuđe čudovište i preuzme kontrolu nad njim. Ono što početnik misli da se dogodi jest: protivnik napadne, Mozgokradica se preokrene, Flip efekt se aktivira, preuzme kontrlu nad čudovištem i sve kao da do borbe nije ni došlo.
Ali istina je malo drugačija, jer pravila kažu ovako: kada se čudovište s Flip efektom preokrene u borbi, prvo nastupi borba i moguće uništenje, a tek onda se aktivira Flip efekt. S tim na umu, ako bilo koje čudovište napadne Mozgokradicu a da ga pritom može uništiti, onda će Mozgokradica biti uništen u borbi, a Flip efekt se neće aktivirati jer to zahtjeva da Mozgokradica bude na terenu, a karta je u tom trenutku u Groblju kao rezultat borbe.
Aktivacija Čini je onoliko zamorno za pojašnjavanje koliko i aktivaciju Zamki, jer to je sasvim osnovno znanje za dvoboje. Isto pravilo spomenuto za aktivaciju efekta čudovišta vrijedi i za aktivaciju karti Čini, to jest uglavnom se mogu aktivirati tokom Glavne faze. Usprkos tome, postoje igrači koji Čini aktiviraju tijekom Borbene faze ili čak tijekom protivničkog poteza. Pravilo glasi: Čini se mogu aktivirati samo tokom Glavne faze, jedina iznimka čine Hitre Čini (Quick-play Spells), koje se mogu odgrati iz ruke tijekom vlastite faze Čekanja i Borbene faze, a mogu sei postaviti naopako i aktivirati tijekom protivničkog poteza, ali u tom slučaju NE iz ruke.
8. Tokeni (Ni)su čudovišta
Ova zabluda vrti se oko pogreške shvaćanja koncepta iza Token čudovišta. Tokenima općenito nazivamo vrstu čudovišta koja se prizivaju pomoću efekta karata, a da pritom nemaju nekakvu fizičku prisutnost u špilu. Prva je zabluda u tome što igrači misle da su za korištenje efekta koji prizivaju Tokene baš trebaju imati posebne karte koje te tokene predstavljaju, što nije točno. Istina je da postoje neke karte koje predstavljaju tokene prizvanih određenim efektima, ali mada jesu praktične, te karte su zapravo samo za izložbu. U principu se može koristiti bilo koja okolna karta, bolje da nije iz špila ili Groblja da ne ispadne kao da se igra namješta. Dakle, bilo koja preokranuta karta iz kolekcije, čak i bilo koji predmet, novčić, žetončić, kamenčić, apsolutno blo što može predstavljati Token, i taj predmet služi samo tako da se može pratiti tokenova prisutnost na terenu.
Problem slijedi u paradoksu prema kojem Token i jest ali i ne mora biti čudovište, i igrači koji tu frazu ne shvaćaju u principu ju zlouporabljuju. Na primjer, igrač A prizove neki broj Tokena (na primjer “Božje Ovčice”), igrač B aktivira Crnu Rupu, koja bi trebala uništiti sva čudovišta na terenu, na što igrač A odgovori nešto u stilu “Haha, ne djeluje, tokeni nisu čudovišta”. Točnije je reći da tokeni nisu čudovišne karte, ali jesu čudovišta. Stvar je u tome da, makar tokeni ne moraju imati nekakvu fizičku manifestaciju u obliku karte, ne znači da njihova prisutnost na terenu ne postoji. Kada se Tokeni prizovu, i dogod su na terenu, oni se tretiraju kao čudovišta, i sve što može zadesiti čudovište može zadesiti i Tokene. Tako da Crne Rupa može i te kako uništiti Božje Ovčice.
Problem nastane u tome što tokeni kada jednom napuste teren, bilo da su uništeni, žrtvovani, vraćeni u ruku, prognani ili korišteni kao materijali, jednostavno nestanu. Jer kako nemaju karte i prizvani su niotkuda, nemaju kamo otići, stoga se to jednostavno tretira kao da su napustili teren. Samo da bude jasno, Tokeni mogu biti uništeni u borbi i tehnički gledano mogu biti zadešeni akcijom “vraćanja u ruku”, ali kako nema Groblja ili ruke za njih onda jednostavno nestanu. Ako se neki efekt aktivira koji uništava karte ili ih vraća u ruku ili ih progna s terena, recimo Probojna Šteta, onda će Tokene to pogoditi. Međutim, ako uz to postoji neki efekt koji zahtjeva da uništeno ili vraćeno čudovište bude u Groblju ili u ruci, to se neće odviti, mada se sve ostalo vrti kao normalno.
Poslijednja zabluda kod Tokena jest njihovo korištenje kao Xyz materijale. Ako to efekti i uvijeti ne brane, Tokeni se mogu koristiti kao materijali za Sinkro, Fuzijski ili Ritualni priziv, ali ne i za Xyz priziv. To je zato što se Xyz priziv bazira na prisutnošću Xyz materijala ispod prizvanog Xyz čudovišta, a kako tokeni ne postoje kao fizičke karte, ne mogu se koristiti kao materijali za Xyz priziv. Upravo iz tog razloga Gorz nije primjerena karta za prizivanje Broja 11: Velikog Oka.
7. Ciljanje (Targeting)
Ovaj koncept zbunjuje igrače više nego bi li trebao, a bitno je za znati jer određeni efekti se baziraju na tome da li neka karta baš cilja neku kartu ili ne. Po pravilu, ako neki efekt uključuje odabir neke karte po nečijem izboru, onda se to računa kao ciljanje. To uključuje karte kao što su Ponovno Rođenje, Knjiga Mjeseca, D.D. Svraka i tako dalje. U efekte svih tih čudovišta uključen je odabir karte po izboru igrača. I samo da se zna, jednom odabrana meta za ciljanje se ne može mijenjati tokom Lanca. Ako ste odabrali neki cilj, a nakon aktivacijeprotivničke karte vam se cilj više ne sviđa, onda ne možete ciljati neko drugo čudovište.
Ako neka karta afektira samo jednu kartu, ali ne po izboru igrača, kao recimo Procijep (“Fissure”) ili Ispaljeni Malj (“Hammer Shot”), to se NE računa kao ciljanje. To je zato što sam efekt određuje na koju će kartu utjecati, a ne igrač.
Isto tako, ako neka karta utječe na širi broj karata, a trenutno se nalazi samo jedna karta na kojoj je moguć učinak (primjerice, aktivirana Crna Rupa dok se na terenu nalazi samo jedno čudovište), onda to također NIJE ciljanje, jer unatoč tomu što sam igrač ima na umu to jedno čudovište “naciljati” za svoj plan, sama karta će raditi ono što bi trebala, i ako se pojavi neka druga moguća meta za efekt, onda će se taj efekt i na njoj izvršiti.
6. Postavljanje Čini
Ovjde ćemo samo napomenuti čestu zabunu aktivacije preokrenutih karata: uzevši u obzir da se Čini mogu aktivirati iz ruke, mnogi igrači misle da ih zbog toga mogu odigrati u istom potezu u kojem su i postavljene na teren licem nadolje. To jest ali i ne mora biti točno.
Recimo da želite aktivirati Uništenje Karata, a da pritom ne želite odbaciti neke karte Čini iz svoje ruke, stoga ih, preventive radi, postavite na teren naopako. Recimo da postavite dvije takve Čini, jednu normalnu kao što je recimo Olujni Vrtlog, a drugu Hitru, na primjer Tajanstveni Svemirski Tajfun. Uglavnom sve Čini se mogu aktivirati tijekom onog poteza u kojem su postavljene licem nadolje, tako da Olujni Vrtlog možete aktivirati, dogod da je tajming u onom opsegu koji dopušta aktivaciju te karte, to jest uglavnom tijekom Glavne faze. Ali Hitre Čini su iznimka: one su u principu kombinacija Zamki i Čini, i mogu se koristiti tijekom protivničkog poteza koliko i tijekom vlastitog, ali ako ih se postavi naopako, ne mogu se aktivirati u tom istom potezu. Tako da u ovom slučaju ne možete aktivirati Svemirski Tajfun.
5. Gubitak Uvjeta i Mete
Česta je zabluda da li se neki efekt može odigrati ili da li će se njegov učinak na poslijetku zaobići ako se drugim efektima u istom Lancu poremeti ili meta ili uvijet aktivacije.
Po pravilu, ako ne postoji uvijet za aktivaciju, onda se karta ne može ni aktivirati. Recimo, ako na terenu nema čudovišta Ratnik-tipa, onda se ne može aktivirati Legendarni Mač koji se inače može opremiti samo Ratnicima.
ali recimo da postoje svi uvjeti za aktivaciju i ako je meta u redu, ako se sama aktivacija efekta i sam efekt ne mogu poništiti nekim posebnim sredstvima (glavni primjer je Svečana Presuda/ Solemn Judgment), na rativni način se efekt može poništiti ako se poremete ili uvjeti ili meta. Ali to dvoje nije jedno te isto.
Recimo da igrač A želi aktivirati Legendarni Mač svom nekom Ratniku. Pri aktivaciji te karte Igrač B aktivira DNK Kirurgiju, koja sva čudovišta na terenu pretvori u neki drugi tip čudovišta, a igrač B odabere bilo koji tip koji nije Ratnik. Kada aktivirani Legendarni Mač dođe ne red za aktivaciju u istom Lancu, onda izgubi svoju metu jer se može opremiti samo na Ratnike, i stoga efekt nestane a Mač je uništen.
Još jeda primjer: Igrač A aktivira Prsten Uništenja i pritom cilja na neko protivničko čudovište. Igrač B u Lancu odigra Knjigu Mjeseca, i postavi svoje čudovište naopako. Zbog toga što Prsten Uništenja mora imati otkrivenu metu, a nova meta se ne može odabrati, efekt nestaje i Prsten je uništen.
Kao zaključak, moguće je zeznuti protivnika tako da se poremeti status mete ciljanog efekta, ali pogledajmo sada ovaj primjer:
Igrač A aktivira Čudesni Iskop, a to je karta koja zahtjeva da se prilikom aktivacije igrač mora imati barem 5 prognanih, to jest karata izbačenih iz igre, i recimo da ima točno 5 takvih karata. Čim aktivira Čudesni Iskop, isti igrač aktivira Sjajnu Budućnost, Zamku koja mu dopušta da vrati 2 prognana Psihika u Groblje. Kada to učini, onda mu od pognanih karata preostane samo 3, ali se Čudesni Iskop IPAK aktivira kako spada, i dopusti mu da vrati preostale 3 karte u svoje Groblje. To je zato što nije poremećena meta samog efekta, a tokom same aktivacije karte, uvjeti za aktivaciju su bili ispravni. Unatoč tome što su se nakon aktivacije oni promjenili, efekt se ipak odigrao.
Dakle, poremetnja uvijeta tokom aktivacije karte neće spriječiti samo odigravanje efekta dogod je uvijet u vrijeme aktivacije ispravan.
4. Preskakanje Ritualnog/Fuzijskog/Sinkro/Xyz Priziva
Sam mogu svjedočiti ovoj debeloj grešci, pogotovo što se tiče Ritualnih čudovišta. Naime, neuki igrači koji imaju neko Ritualno čudovište, ali nemaju za taj ritual potrebnu Ritualnu kartu, misle da isto čudovište mogu prizvati na drugačije načine, primjerice odbacivanjem iz ruke na Groblje, i onda koristiti Ponovno Rođenje. Istu stvar ljudi pokušavaju sa Sinkro i Xyz čudovištima, koja su prvo nekako poslali iz Ekstra špila na Groblje, a onda oživjeli.
Ovo je protiv pravila i jednostavno nema izlike za takav postupak.
Pravilo kaže da se svi ovi razredi čudovišta prvo moraju pošteno prizvati na svoje načine prije nego li se drugačijim prizivima može baratati. Na primjer, Paladin Bijelog Zmaja ne može se prizvati ako prije toga nije pošteno Ritualno prizvan Ritualom Bijelog Zmaja. Nakon što se to dogodi, a Paladin biva uklonjen s terena, može ga se Posebno prizvati drugim metodama. Isto vrijedi i za sve ostale razrede čudovišta koja zahtjevaju posebne oblike prizivanja.
Ako postoji neki efekt koji te prizive tretira kao te posebne vrste priziva, na primjer bilo koja Magija Nadčina (Rank-Up-Magic”) čijim se efektom priziv računa kao Xyz priziv, onda je moguće izvesti prizive jer je ipak čudovište prizvano na taj način. Međutim, znam da Ispunjenje Ugovora može Posebno prizvati Paladina iz Groblja, ali to samo vrijedi ako je on prethodno Ritualno prizvan. Zbog toga što se ovaj priziv iz Groblja ne računa po efektu kao Ritualni priziv, onda se bez priješnjeg rituala ne može prizvati to čudovište.
Po pravilu svi ti tipovi čudovišta moraju prethodno biti na svojstven način prizvani prije nego li mogu biti prizvani bilo kojom drugom metodom. Jedina iznimka tom pravilu su oni efekti koji baš izričito mogu Posebno prizvati ta čudovišta iz Ekstra špila, na primjer Zvjezdani Put koji može bez Sinkro priziva na teren izbaciti Zmaja Zvjezdanog Praha. To je zato što je u principu nemoguće tu kartu na drugačiji način dovesti iz Ekstra špila na teren bez Sinkro priziva, i ako bi se pratilo gornje pravilo, ova karta bi bila beskorisna.
3. Negacija Kontra-Zamki
Ova pogreška govori nam priču o igračima koji misle da mogu svojim “moćnim čudovištima” negirati aktivaciju Kontra-Zamki kao što je “Svečana Presuda”. Glavni primjer jest: igrač A Xyz prizove Evolcara Laggiju; igrač B taj Xyz priziv negira Svečanim Upozorenjem; igrač A to Upozorenje negira efektom Laggije; igrač B pozove suca da diskvalificira igrača A.
Dakle, što je igrač A napravio pogrešno? Da bismo to odgovorili moramo se podsjetiti jednog krasnog koncepta zvanog Spell Speed, to jest “čarobna brzina”. Spell Speed jest osobina svih efekata, a označava prioritet aktivacije efekta nad drugim efektima. Jedan efekt može se koristiti kao odgovor na drugi samo ako je njegov Spell Speed jednak ili veći od Spell Speeda ovog prethodnog, a postoje tri razine te brzine:
Spell Speed 1 imaju u principu sve karte koje se ne mogu međusobno Lančati i ne mogu se aktivirati kao odgovor na bilo koju drugu kartu. Tu brzinu imaju sve Normalne Čini, Ritualne Čini, Terenske Čini, Trajne Čini, Opremne Čini, veći broj efekta čudovišta koji se mogu aktivirati tokom Glavne faze, Flip efekti te aktivirani netrajni efekti Trajnih karata. Svi efekti brži od ove brzine se računaju kao Hitri efekti.
Spell Speed 2 se mogu aktivirati kao odgovor na sve navedeno i na efekte iste brzine, a to uključuje sve Zamke osim Kontra Zamki, Hitre Čini i Hitri efekti čudovišta.
Spell Speed 3 je najveća brzina koja se može koristiti protiv bilo kojeg efekta ako za to imaju uvjete, a tu brzinu imaju samo Kontra-Zamke, kao što je Svečano Upozorenje.
Dakle, Igrač B je mogao lančati svoje Svečano Upozorenje na Xyz priziv igrača A, ali kako je njegov efekt u trećoj brzini, jedini način da ga se sustigne jest s još jednom kartom treće brzine, odnosno još jednom Kontra-Zamkom. Kako Laggia ima efekt tek druge brzine, ne može se aktivirati kako bi se uništenje spriječilo. Ista shema vrijedi za sve ostale Kontra-Zamke.
2. “Cost Escape”
Takozvani “Cost Escape” je pojava koju amateri ne prepoznaju i smatraju varanjem, dok je zapravo riječ o sasvim poštenom potezu. Stvar je u tome da ne shvaćaju razliku između “efekta” i “cijene”.
Već smo savladali da za određene efekte postoje uvijeti za aktivaciju, i da se aktivacija može spriječiti, ali ne i negirati uklanjanjem tih uvjeta.
Cijena je, pak, sasvim druga priča. Neki efekti imaju određenu cijenu, i mora se znati razlikovati u tekstu karte što je cijena, a što je efekt. Cijene uglavnom obuhvaćaju plaćanje Životnih bodova, slanja karata na Groblje, odbacivanje karata i tako dalje, no sve to može se isto tako lako smatrati efektom. Recimo, većina karata “Mračnog Svijeta” ima tu funkciju da se odbacivanje karte iz ruke na Groblje smatra finalnim efektom, a ne cijenom za njihovu aktivaciju. Na našu sreću, moguće je preko samog sastava modernog teksta lakše prepoznati što je uvijet, što je cijena, a što efekt: u pravilu sve prije znaka “:” ili prvog znaka “;” smatra se ili uvjetom ili cijenom. Ako je riječ o nekakvom zahtjevu situacije, na primjer “samo kada je ta i ta karta u igri”, onda je to uvijet, a ako je riječ o nekakvom djelovanju igrača, na primjer odbacivanje karata, žrtve, plaćanje bodova, onda je to cijena. Sve što slijedi nakon toga smatra se efektom.
I kakve to ima veze?
Stvar je u tome da se, za razliku od efekta koji se može negirati ili isključiti, cijena ne može nikako zaobići. Čak i ako je spomenuti efekt ukinut, ili ako je karta uništena, ako je aktivirana, onda se cijena mora platiti.
Uzmimo primjer 1: jedan igrač odigra Svečanu Presudu, a drugi igrač to negira svojom SVečanom Presudom. Finalni je učinak taj da druga Presuda negira učinak prve, ali obadvije zahtjevaju cijenu od pola Životnih bodova. Unatoč tomu što je efekt ukinut, cijena se mora platiti, i oba igrača gube pola Životnih bodova.
A što se tiče pojave “Cost Escape”, to je pak posebna strategija gdje se ova pojava koristi za dobrobit igrača. Recimo da je na terenu “Isisavanje Moći” (“Skill Drain”). Ta karta u principu negira efekte svih čudovišta na terenu. Međutim, evo kvake: efekti su negirani, ali to ne znači da ih se ne može aktivirati. U normalnom scenariju, ako neko čudovište u ovm uvjetima aktivira svoj efekt, on će biti poništen, i kao da se ništa nije desilo. Unatoč negiranom efektu, ako je za aktivaciju bila potrebna cijena, onda se onda morala platiti.
Ali recimo sad ovo: ako se na terenu nalazi “Isisavanje Moći”, a jedan igrač odigra “Dragog Viteza Aleksandrita” (“Gem-Knight Alexandrite”). Po pravilu moće aktivirati njegov efekt, što ovaj put podrazumjeva njegovo slanje na Groblje. Ta žrtva smatra se cijenom, i to Isisavanje ne može negirati, i sada dolazi dobar dio: pošto se sada efekt aktivira u Groblju, a Isisavanje negira samo efekte na terenu, onda mu je Aleksandrit već izvan dometa. Drugim riječima, korištena je cijena, koja se ne može negirati, kako bi se aktivirao efekt. To je poanta “Cost Escapea”, bježanje i zaobilaženje korištenjem cijene.
Zabluda slijedi kada neuki protivnik ovaj potez smatra varanjem. Isti bi igrač vjerojatno na negiranu Svečanu Presudu opet sebi vratio plaćene Životne bodove. To je pogreška s njihove strane, i takva pogreška je ućasno česta. Ako takav igrač na vas pozove suca, a taj sudac presudi u korist tog amatera, onda je sudac primio mito.
I za kraj, na prvom mjestu se našla jedna zabluda koja je toliko otkačena, tliko ekstravagantna, toliko poznata da postoje cijeli forumi koji su posvećeni samo tomu da se izruguju oni igrači koji kao izliku koriste ovu frazu:
1. “MST Negira”
MST znači “Mystical Space Typhoon”, odnosno po hrvatski Tajanstveni Svemirski Tajfun. Sama se zabluda vrti oko sljedećeg scenarija:
Jedan igrač ima postavljen taj MST, drugi aktivira neku Normalnu Čaroliju ili pak Hitru Čaroliju, neku kartu Čini koja uglavnom nakon aktivacije ide na groblje. Prvi igrač kao odgovor aktivira MST, nacilja i uništi tu kartu, i misli da je s tim efekt poništen.
Ova tvrdnja ne može biti netočnija!
MST je inače jako jaka karta, štoviše čudim se zašto nije limitirana ili zabranjena, koja može jednostavno i bez uvjeta, cijena ili bilo kakvih drugih nejasnoća uništiti neku drugu Čaroliju ili Zamku. Pošto je riječ o Hitroj Čini, može se koristiti tijekom protivničkog poteza, i tokom bilo koje faze poteza.
Ali evo zablude: MST može uništiti kartu, ali ne može poništiti efekt. Recimo da je aktiviran Vrč Pohlepe, i MST je lančan na njega. Vrč Pohlepe možda jest uništen, ali i dalje je bio aktiviran efekt, koji nije nikako poništen, stoga taj igrač može vući 2 karte.
Jer uništenje neke karte ne znači da je istodobno negiran i njezin učinak. To je jedino slučaj u onih karata koje trebaju biti na terenu kako bi se taj efekt odrazio, dakle sve Terenske, sve Trajne i sve Opremne karte bi, u teoriji, bile podložne ovom fenomenu. Ali recimo sad ovo: Većina “Plamenih Valova” (“Fire Formation”, došlo je do promjena u prijevodu) jesu Trajne Čini i Zamke koje imaju efekte koji se odigraju kada se one aktiviraju, ne samo trajne efekte. Ako se MST aktivira kao odgovor na njihovu aktivaciju, njihov će trajni efekt, koji zahtjeva da karta bude na terenu, nestati, ali efekt koji je aktiviran prilikom aktivacije ipak će se pokrenuti.
Igrači koji koriste ovu pojavu i tvrde da MST negira efekte pronalaze raznorazne izlike za svoje akcije. Ove tri su najpopularnije:
Izlika#1: “MST negira zato što je karta uništena!”
Ne. Upravo smo zaključili zašto. Uništio si kartu koja bi ionako završila na Groblju. Svaka čast. Sigurno si profić. … sarkazam loše pali na pismeno, zar ne?
Izlika #2: “MST negura zato što ima najveću brzinu!”
Brzina Čini, odnosno Spell Speed, nema ama baš nikakve veze s negacijom efekata. Osim toga, njegova je brzina tek 2, od njega su brže sve ostale karte druge brzine, kao i sve Kontra-Zamke.
Izlika #3: “Tako piše na karti!”
Ovo je samo puka laž. To je sve.
I to je to za danas, žao mi je što nisam ubacio još slika u članak, nekako sam zapeo u malu gužvu. Ako imate nekih prijedloga, žalbi, ideja ili samo želite pričati, slobodno sve to izjavite u komentarima, podržavajte Yu-Gi-Oh! Planet i očekujte još sličnih, mada se nadam malo slikovitijih, članaka na temu Yu-Gi-Oh!
-Hawk
da ovo s mst-om i tokenima je tužno
onaj osjećaj dok ti lik kaže da u stvarnosti možeš tokena koristiti za xyz materijal ali su na dn-u pogriješili i stavili da ne možeš .-.
Trud je tu,ali nikada,ali baš nikada nemoj prevoditi imena karata.
svaki amater koji se svađa u vezi ovakvih spell i trap karata bi trebao bar jednom odigrati yugioh na računalu ili mobitelu da bi se uvjerio kako neke karte uistinu djeluju.
molim te nemoj prevoditi sve moguce rijeci
Trud se vidi i vidi se da zelis na neki nacin obnoviti ovu stranicu. Ali probaj malo bit opusteniji, ne moras prevodit imena karata i npr. za trapove govorit da su zamke… Ljudi ce te veoma dobro shvatit i ako imas par engleskih rijeci.
Sve u svemu nastavi dalje, yugioh planet treba vise ovakvih ljudi!
Koji je točno smisao ovog članka? Osim što je beskoristan budući da novi igrači neće niti čitati blog ili uložiti truda u učenje pravila, ali još više zato što je tvoj članak neprecizan i prava muka za čitanje.
Zabluda broj 11
Neiskusni igrači često misle da MST ilitiga TST negira aktivaciju neke čini ili zamke, međutim, to kao što ste mogli pročitati iz bloga iznad nije istina. ili ipak jest?? Naime, ono što vam autor gornjeg članka nije objasnio je da TST, ako je aktiviran kao odgovor na aktivaciju continuous čini ili zamke, uništi tu kartu i spriječi da se “resolva”, zbog pravila koje kaže da te iste karte moraju ostati na polju u vrijeme kada bi se “resolvale”. Stoga, ako odigrate TST na Fire Formation Tenki ili Call of the Haunted, ta karta će biti uništena i protivnik neće dobiti effect te karte zbog toga što nije na polju više u vrijeme rezolucije.
Tvoje prevođenje karata je upravo smiješno i trošenje vremena čitatelja koji onda moraju odgonetavati na koju si ti kartu mislio, da ne spominjem da prijevodi zvuče užasno glupo i neprecizno u odnosu na original. D.D. Crow nije D.D. Svraka već vrana, ako ćemo već inzistirati, isto tako orb nije riječ u hrvatskom jeziku, naš prijevod bi bila sfera, nebesko tijelo ili djelokrug.
Sve u svemu loš i neprecizan članak koji nema utvrđenu namjenu budući da je prebanalan za iskusnije igrače, a ujedno preblesavo i nezgrapno napisan za nove igrače.
Napokon netko piše po ovoj stranici i samo nastavi ali nemoj prevoditi karte, jer naš prjevod nije bas najbolji i vec svi pamte karte po eng. nazivima.
Screw the rules i have money!