Intervju: Zvonko “Xyster” Ivić

Kroz godine igranja i praćenja ove igre mnoga lica su se mijenjala – više od desetljeća prošlo je otkako su se održali prvi Yu-Gi-Oh turniri u Lijepoj našoj, a mali je broj onih koji su bez prestanka, od samoga početka aktivni na našoj sceni. Jedno od najpoznatijih lica aktivnim igračima te svima koji su barem jednom bili na nekom većem turniru zasigurno je ono Zvonka “Xyster” Ivića.

Zvonko je, osim što je već godinama vjeran igrač ujedno i glavni organizator Yu-Gi-Oh turnira i događanja u hrvatskoj, kao i prekaljeni sudac.

Sjeli smo i popričali sa Xysterom o ovim, ali i raznim drugim temama, kao i o njemu samome i njegovom Yu-Gi-Oh putovanju.

Yu-Gi-Oh Planet vam predstavlja: Intervju: Zvonko “Xyster” Ivić

ponterosso: Za početak, vjerujemo da neki od naših čitatelja ne znaju tko je Zvonko „Xyster“ Ivić. Predstavi se u par crtica.

Xyster: Pozdrav svim čitateljima za početak.

Imam 30 godina, završio sam FER u Zagrebu, gdje živim i radim kao Software Developer.

U slobodno vrijeme, kojega nemam puno uz stalni posao i vođenja Yu-Gi-Oh Organized Play programa za Hrvatsku, volim pogledati dobar film ili seriju, izaći van s društvom, putovati.

P: Kako je počela tvoja Yu-Gi-Oh priča? Kada si počeo kartati?

X: Par kratkih crtica o meni vezano uz Yu-Gi-Oh:

  • Igram Yu-Gi-Oh aktivno od 2003. godine
  • Otprilike od 2009. godine vodim Yu-Gi-Oh Organized Play program za Hrvatsku, osobno vodim i sudim lokalne turnire u Zagrebu, kao i sve veće turnire poput Regionalsa, Nationalsa, Summer/Winter/Spring Challengea
  • igrao na 15-tak YCS (Yu-Gi-Oh Championship Series) turnira i Europskih prvenstava po cijeloj Europi, te sudio na nekolicini njih

P: Sjećaš li se svog prvog turnira?

X: Sjećam se prvog turnira. Jedva nas se 4 skupilo na turniru da bi se turnir održao. Igrao sam s Yugi starter deckom u kojih je bilo ubačeno par dodatnih karata iz boostera, slično kao i ostali.

P: Inače, Zvonko je 2006. osvojio tadašnje izdanje Pharaoh toura sa svojim Blowback dragon deckom. Koja su tvoja sjećanja s toga dana?

X: Sjećam se da kada sam došao turnir nisam uopće došao s stavom ili nadom da bih mogao pobijediti, nego sam došao igrati za zabavu.  Kako je turnir protjecao i ja pobjeđivao iz runde u rundu, polako sam dobivao osjećaj da je danas moj dan i da mi sve ide od ruke taj dan, te nakraju sam uspio osvojiti cijeli turnir.

Kao što rekoh, tada su igrači bili manje fokusirani na to da pobjede na turniru i osvoje nagrade, a više igrali radi zabave. Danas na većim turnirima se vidi na igračima da igraju puno kompetitivnije, a manje radi zabave. To se očituje u tome da dulje razmišljaju o svakom svom potezu jer su svjesni da ih jedan pogrešan i nepromišljen potez može stajati matcha, a vrlo često i cjelokupnog uspjeha na turniru.

Pharaoh tour 2006.

P: Nastupao si i na Europskom prvenstvu. Možeš li nam opisati to iskustvo?

X: Osnovna razlika kod sudjelovanja na većim turnirima poput Europskog prvenstva ja broj igrača, koji je obično oko 1000. Također, velika većina igrača imaju kompetitivne deckove i iskusni su igrači tako da nema laganih pobjeda. Meni osobno je to i jedna od najprivlačnijih stvari većih turnira.

Druga značajna razlika koju treba spomenuti je kako ćete igrati protiv igrača protiv kojih nikada niste igrali i ne znate koji deck igraju, kakav im je igraći stil i sl. Za razliku od toga, na manjim lokalnim turnirima stalno igrate protiv istih igrača svaki tjedan, i znate za svakog kakav je igrač, koji mu je igraći stil, koji deck igra kao i većinu karata koje igra u decku. Na većim turnirima to su sve nepoznanice, te puno važnije postaje „čitanje protivnika“ i poznavanje metagamea (metagame = znanje koji su najigraniji deckovi u tom trenutku, koji su stilovi igre i opcije u tim deckovima u svakom trenutku, koje su snage i slabosti tih deckova, te kako se uspješno nositi s njima upotrebom karata iz side decka i tzv. „tech“ kartama u main decku).

Na wikipediji postoji poprilično obuhvatna definicija metageamea koju ću ovdje citirati bez prevođenja:

„In popular trading card games, such as Magic: The Gathering or Yu-Gi-Oh! Trading Card Game players compete with decks they have created in advance and the “metagame” consists of the deck types that are currently popular and expected to show up in large numbers in a tournament. The knowledge of metagame trends can give players an edge against other participants, both while they are playing by quickly recognizing what kind of deck opponents have and guessing their likely cards or moves, and during the deck building process, by selecting cards that do well against current popular deck types at the possible expense of performance against rarer ones. Another example of metagaming would be bluffing opponents into expecting cards that you do not have, or surprising the competition with novel decks that they may not be prepared for. The secondary market of cards is heavily influenced by metagame trends: cards become more valuable when they are popular, often to the point of scarcity.“

„Čitanje protivnika“ je vještina koja se stječe iskustvom, a poznavanje metagamea dugotrajnim pripremama prije svakog takvog većeg turnira (iskusniji igrači se intenzivno pripremaju nekoliko tjedana prije svakog takvog turnira, svaki tjedan igrajući protiv drugih iskusnih igrača po nekoliko desetaka sati tjedno).

Treća značajna razlika kod većih turnira poput Europskog prvenstva je njihovo trajanje. Takav turnir obično traje 2 dana vikenda, u subotu igraju svi koji su se prijavili i igra se 7-9 rundi, od cca. 10h ujutro pa do kasno navečer – iako obično turnir završi do 21-22h, bio sam na turnirima koji su se oduljili do 1-2h u noći. U nedjelju se turnir nastavlja na one igrače koji su bilo najbolji u prvom danu, s početkom u 9h ujutro pa opet kroz sličan broj rundi do navečer dok se ne nađe najbolji igrač i pobjednik samog turnira. Vrijeme između početka 2 runde na takvom većem turniru je obično dosta duga (90-120 minuta) zbog velikog broj igrača koji igraju (igrače treba kontrolirati dok igraju, rješavati njihove razmirice koje nastanu za vrijeme igre, upisati rezultate svih matcheva, objaviti parove nove runde i čekati da igrači nađu svoje stolove za igru, te još stotine sitnica koje utječu na duljinu trajanja turnira). Tako da ako igraju brze deckove koji završe match za 20-tak minuta, većini igrača zna biti dosta iritantno i naporno čekati sat vremena ili dulje. A kako sam turnir traje 12-14h u jednom danu treba sačuvati koncentraciju i biti odmoren kroz cijeli dan.

P: Osim što si glavni organizator turnira u Hrvatskoj, ti si i sudac. Kako je to biti Yu-Gi-Oh sudac i kako si se odlučio za to?

X: Postati sudac mi je došlo prirodno samo od sebe zbog dobrog poznavanja pravila igre koje sam stekao dugogodišnjim igranjem. Važno je napomenuti kako svaki uspješan igrač mora jako dobro poznavati pravila igre, kako osnovna tako i ona napredna, kako bi što uspješnije za vrijeme igre u situacijama koje nastaju znao ostvariti prednost nad protivnikom.

No dobro poznavanje pravila i polaganje „Rulings Comprehension Level 1 (RC-1)“ ispita koje se može naći na Konamijevim web stranicama osobu ne čine sucem. Sudac u Yu-Gi-Ohu je osoba koja aktivno sudi na turnirima i time stječe iskustvo, a dobro poznavanje pravila i gore spomenuti ispit su samo preduvjet za to.

Biti sudac ima svoje prednosti i mane, te postoji velika razlika u suđenju na malim turnirima i velikim turnirima.

Kao i za biti dobar igrač, za biti dobar sudac je najbitnije iskustvo i priprema. Treba aktivno pratiti metagame, te predvidjeti situacije za koje bi vas mogli pozvati da presudite kako bi unaprijed prije turnira mogli istražiti kako ih riješiti. Također, postoji bezbroj kombinacija karata koje mogu proizvesti isto tako bezbroj situacija, te u takvim situacijama je potrebno upotrijebiti iskustvo iz prošlih sličnih situacija i poznavanje naprednih pravila, te isto primijeniti kako bi se trenutna situacija riješila.

P: Imaš li neku sudačku anegdotu koja je ostala sa tobom svih ovih godina otkako si sudac?

X: Ostala mi je u pamćenju jedna situacija sa jednog YCS turnira, gdje sam za vrijeme turnira dao game loss jednom igraču koji je to prilično emotivno prihvatio i bio ljut. Navečer poslije turnira u hotelu sam liftom išao u sobu, te u lift je ušao taj isti igrač sa skupinom svojih prijatelja. Odmah mi je kroz glavu prošlo da bi sada moglo biti svašta i da bih mogao pobrati batine, sudeći po trenutnoj njegovoj reakciji na moju odluku da mu dam game loss. No dogodilo se upravno suprotno; igrač mi se ispričao što je na turniru toliko burno reagirao i da sada vidi da sam bio u pravu.

Zvonko Ivić (desno)

P: Većini je teško zamisliti što se događa iza kulisa Yu-Gi-Oh turnira. Kako izgledaju tvoje pripreme za turnir?

X: Obično sve kreće od odabira datuma kada će turnir biti, u ovisnosti o dostupnosti prostora u kojem će se turnir održati čiji odabir ovisi o procijenjenome broju igrača na turniru. Jednom kada je prostor i termin određen, potrebno je napraviti najavu turnira. Kako se u najavi treba nalaziti i popis nagrada, potrebno je prvo napraviti financijsku konstrukciju turnira, znači na temelju očekivanog minimalnog broja igrača i upada koji će svaki igrač platiti, nakon što se oduzmi fiksni troškovi turnira (poput cijene najma prostora, cijena trofeja, plaća sucima) vidjeti što ostane za nagrade. Kada je sve to definirano, radi se najava turnira na Yu-Gi-Oh Planet web stranici, forumu, facebooku i sl. Također se o turniru obavještavaju voditelji turnira u ostalim gradovima kako bi oni mogli obavijestiti svoje igrače.

Nakon toga, par dana prije turnira se vrši provjera jesu li sve najavljene nagrade dostupne u dovoljnoj količini, te općenito je li spremno sve što treba za turnir (npr. trofeji napravljeni, printer i laptopi dostupni na dan turnira, ima li dvorana gdje će biti turnir razglas i klimu koji rade, itd.).

Na sam dan turnira, prije početka turnira treba u prostoru složiti stolove u primjerenom rasporedu i osigurati dovoljan broj igraćih mjesta, postaviti brojeve na stolove, spojiti mrežu, računala i printer. Kada igrači počnu pristizati, treba isprintati dovoljan broj decklisti, te ako će se naručivati hrana izvana jelovnike za narudžbu hrane. Za vrijeme turnira osim klasičnog javljanja kada igrači zovu suca, u toku prve runde treba pregledati legalnost svih decklisti, te u toku svake runde raditi deck-checkove. Za vrijeme turnira treba upisivati prijavljene rezultate matcheva, te na početku svake runde objavljivati parove za tu rundu. U prvih par rundi turnira se skupljaju i narudžbe za hranu ako će hrana biti naručivana, pa onda sve narudžbe treba zbrojiti i naručiti da dođe u željeno vrijeme. Također treba na temelju stvarnog broja igrača izračunati nagrade i o njima obavijestiti igrače, te osmisliti side evente na kojima igrači mogu igrati te obavijesti u njima objaviti u zadnjih par rundi turnira.

Kada swiss dio turnira završi, potrebno je igračima koji nisu ušli u TOP Elimination podijeliti nagrade, te početi s prijavama za side evente. Dok traje TOP Elimination, treba istovremeno pratiti koliko se može matcheve, a pored toga voditi i side evente i dijeliti nagrade za njih i za igrače koji su ispali eliminirani iz TOP dijela main eventa.

Kada svi matchevi turnira završe, obično je potrebno pospremiti prostor u kojem se turnir održao, te opremu koja je korištena za vrijeme turnira, i ostatak nagrada koje se nisu podijelile vratiti u dućan gdje smo ih uzeli.

Idući dan je potrebno unijeti sve dodatne podatke od turnira u program za vođenje turnira (poput informacija tko su bili suci, gdje se turnir igrao, koji igrač je dobio koji penalty i za što), te nakon toga turnir spremiti i poslati Konamiju. Pored toga, potrebno je pripremiti i stvari za coverage na Yu-Gi-Oh Planetu (slike s turnira, slike decklista najboljih igrača, konačni poredak turnira, snimke matcheva s turnira, itd.).

Ostale pripreme koje se tiču posla kao judgea su ono što sam već spomenuo, a to je proučavanje rulinga i interakcija između karata koje se trenutno u metagameu igraju, posebno ako su to nove karte na koje igrači još nisu naučeni i najvjerojatnije je da će oko njih imati najviše pitanja.

P: Vratimo se samoj igri. Kako komentiraš razvoj igre od samih početaka do danas? Kroz godine se dinamika igre mijenjala novim kartama poput Synchroa, XYZ-a, Penduluma i sl.

X: Po mojem mišljenju promjene u igri su očekivane i dobre jer razbijaju monotonost i omogućavaju različite stilove igre. Svakom igraču dosadi stalno igrati jedan te isti deck, te igrati protiv istih deckova. No izlaskom svake nove edicije dolaze novi deckovi, a tu je i lista zabranjenih i ograničenih karata koja se mijenja 2-3 puta godišnje, te to dvoje igru čini konstantno zanimljivom i svježom.

P: Prateći trendove igre, razne deckove, ban liste, i naravno formate, što misliš, što će biti next big thing u Yu-Gi-Oh-u?

X: Teško je reći što Konami ima u planu i za kada. Probali su recimo prije nekog vremena uvesti Beta format, no on nije zaživio. Mislim da će era Pendulum karata još neko vrijeme biti aktualna; primjerice vrlo je vjerovatno da će izdati Pendulum karte koje imaju različitu crvenu i plavu Pendulum scalu, te jedan ili više kompetitivnih archtipova koji će se bazirati na njima.

P: Koja era igre ti je najdraža? Duel monsters, GX, 5Ds, Zexal ili ARC V?

X: Nemam najdražu eru, svaka je imala svoje draži.

P: Misliš li da se u stoljeću moderne tehnologije i raznih računalnih igara mnogi mladi teže odlučuju na hobije poput klasičnih Tabletop igara i zašto?

X: Vjerujem da je najveći razlog praktične naravi, znači za igranje Tabletop igara ipak treba izdvojiti jedno popodne ili cijeli dan, te otići igrati negdje gdje se igrači nalaze, dok se primjerice računalne igre mogu igrati od doma bez da se igdje treba ići, ili kod mobilnih inačica igara mogu se igrati kada god i gdje god. Danas, za razliku od prije 10-15 godina, postoji puno veći izbor čime se osoba može baviti u slobodno vrijeme, te zbog gore spomenutih praktičnih razloga, ali i zbog financijskih razloga (u principu je skuplje igrati Tabletop igru nego neku online računalnu igru), interes za Tabletop igre je opao.

P: Što misliš, koliko je Yu-Gi-Oh utjecao na osobu koja si danas?

X: Vjerujem da je dosta utjecao na mene, poglavito na način kako razmišljam, primjerice prije donošenja neke odluke da se sagleda cjelokupna situacija te ne donese preuranjena kriva odluka ne uzimajući u obzir sve relevantne faktore.

P: Za kraj, što bi želio poručiti igračima i čitateljima Yu-Gi-Oh Planeta?

X: Za sve igrače, ako igrate ovu igru, očito je da vam se nešto u njoj sviđa i uživate igrajući je. Sigurno imate hrpu prijatelja koji nisu nikad probali igrati Yu-Gi-Oh, a sigurno ima dosta i onih koji za njega čak nisu niti čuli. Svi vi igrači ste ambasadori ove igre, te kao takvi imate direktnu mogućnost utjecati koliko igrača će vaša igraća zajednica imati i tko će biti u njoj. Onim prijateljima koji ne znaju što je Yu-Gi-Oh, objasnite im i recite im zašto ga vi volite igrati. Onima koji znaju za Yu-Gi-Oh, a nisu ga probali igrati, vjerojatno to nisu učinili iz predrasuda; uzmite dva decka, posudite jedan prijatelju i probajte mu objasniti osnovna pravila igre, te odigrati koji put s njime. Vrlo je vjerojatno da će postojeće predrasude brzo nestati. Nemojte očekivati da svatko kome pokažete igru biti očaran njome, ali neka vas to ne razočara, ipak nismo svi jednaki i ne volimo iste stvari.

Za one igrače koji dolaze na lokalne turnire, kada dođe neki novi igrač na turnir na kojem vi sudjelujete, dajte potporu tom igraču savjetom, poklonite mu neku kartu koja bi njemu dobro došla a vama ne treba, općenito neka se osjeća ugodno na turniru i ima želju ponovno doći. Nebrojeno puta sam vidio na turnirima da kada dođu novi igrači da ih iskusniji igrači podcjenjuju i pokušavaju iskoristiti u razmjeni karata kako bi nabavili od njih dobre karte koje možda igraju. Nemojte to raditi, te ako vidite nekoga da to radi, objasnite mu da to nije u redu i zašto nije u redu. Svi mi smo nekoć bili isti takvi početnici, te sigurno imamo loša sjećanja kada se to događalo nama, i da nismo bili uporni vjerojatno bi odustali. Sad zamislite koliko igrača možda nije bilo toliko uporno i odustalo je, a mogli su i dan danas igrati s vama na turnirima, te zamislite koliko bi članova vaša igrača zajednica brojila danas, i bi li i vama bilo zabavnije igrati protiv većeg broja igrača.

Za one igrače koji u svojoj blizini nemaju lokalne turnire, ako imate volje, želje i dovoljno ste ozbiljni, možete to promijeniti. Vidite poznajete li barem 4 igrača koji bi željeli sudjelovati na tjednim lokalnim turnirima. Ako poznajete, raspitajte se ima li u vašoj blizini neki prostor koji bi vikendom mogli na nekoliko sati koristiti za turnir (prostor može biti restoran, kafić, mjesna zajednica, udruga, itd.), te ima li u prostoru računalo koje možete koristiti ili vi imate laptop koji bi mogli nositi s sobom. Ako ima, već imate sve preduvjete da organizirate vlastite turnire: volju i ozbiljnost da budete voditelj turnira, igrače koji bi na turnirima igrali i prostor u kojem možete igrati. Ako je to slučaj, te imate minimalno 16 godina, kontaktirajte Yu-Gi-Oh Planet koji će vas dalje uputiti na mene kako bi pokrenuli turnire u vašem mjestu. Od nas ćete dobiti upute kako voditi turnire i koje su vaše dužnosti kao voditelja turnira, objaviti ćemo na Yu-Gi-Oh Planetu lokaciju i termin vaših turnira, te vas opskrbiti nagradama koje koristite na turnirima po cijenama nižim od uobičajenih.

Za one igrače koji već sudjeluju na lokalnim turnirima, ako vidite da nešto na turnirima na kojima sudjelujete ne funkcionira dobro, upozorite na to vašeg voditelja turnira ili se opet javite na Yu-Gi-Oh Planet koji će vašu poruku proslijediti meni. Isto vrijedi ako imate ideje kako turnire učiniti boljima, ili ako imate inovativne ideje vezano uz bilo što povezano s Yu-Gi-Oh-om.

Te za kraj, ponoviti ću još jednom ono što sam već rekao:

Igrači su ambasadori Yu-Gi-Oh-a, te kao takvi direktno oblikuju Yu-Gi-Oh u svojoj okolini.

To je sve od Zvonka, a mi mu se zahvaljujemo na intervjuu te mu želimo puno sreće u budućnosti, sa organizacijom turnira, suđenjem ali i samim igranjem, kao i puno radosti u svemu ostalome što će mu život donijeti.

Do drugog puta pozdravljamo vas sa prikladnom pjesmom:

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *